TAMPEREEN TUNNELI

Koska Aamulehti ei enää halunnut julkaista ensi maanantain (16.9.13) valmista päätöstä sotkevaa juttua, niin tässä teille sitten se on:

Me itsekkäät autoilijat?

Tunnelisopassa lienee jo riittävästi mausteita, mutta jos vielä sallittaneen 50 vuoden aikana yli 2 miljoonaa kilometriä yli kolmessakymmenessä maassa sompailleelle, puolueisiin kuulumattomalle kauppamiehelle muutama ”teesi”?

1.  Pysähtymätön liikenne vetää paremmin!
Muutamalla sillalla tämä vähäinen liikenne voitaisiin ohjata niin, ettei pysähtymisiä tulisi.
Viimekuussa Miamissakin oli kauniita siltoja, jotka eivät pilaisi Mustalahden tunnelmaa, varsinkaan talvella. Ja tilaahan nykyisille väylille on rakentaa, jos vain halutaan!

2. Liikenneympyrä-oppia kaivattaisiin?
”Liikennevalomanialle” pitäisi tehdä niistä vaihtoehto jatkuvasti ”tökkivälle” liikenteelle. Jos valot tarvitaan, niin sallittava erillismerkillä kääntyminen oikealle punaisilla.

3. Kaikkien ei tarvitse päästä kaikista paikoista kaikkialle!
Portugalissa homma on hoidettu hienosti niin, että jos haluat mennä isomman tien T-risteyksestä vasemmalle, niin ajat kiltisti oikealle seuraavaan liikenneympyrään, ja sieltä haluamaasi suuntaan.
Suomalainen vaihtoehto olisi, että risteyksessä olisi liikennevalot, jotta tämä yksi auto pääsisi suoraan mihin haluaa, ja 100 autoa odottaisi?
 Tiedän, että ”tutustumisryhmät” ovat tämänkin projektin vuoksi kovasti matkailleet, mutta olisi kannattanut käydä jossain maassa tai kaupungissa jossa oikeasti liikkuu autoja.
 Ymmärrän myös, että jos ”pöytälaatikko- ja suullis- sopimuksia” asiasta on jo tehty riittävästi, niin perääntyminen on vaikeaa, niiden paljastumisen takia.
 Mutta sitä en ymmärrä, että ”vanhat herrat” ottavat vertailukohteeksi Tampere-talon ja Särkänniemen, sillä niidenhän on tarkoitus tuottaa, mutta tunnelin vain kuluttaa!
 Helsinki-Turku moottoritien tunnelit ovat vähän väliä olleet remontissa, mutta siellä kulkevat vanhat tiet, jonne liikenne ohjataan. Miten toimitaan tämän tunnelin tukkeutuessa?

Näin ollen ehdotankin päätöksen siirtämistä, ettei yhtään kiveä jäisi kääntämättä ennen päätöstä.
SN 12.9.13

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Seurakunnan tulevaisuus