TAMPEREEN TUNNELI
Koska Aamulehti ei enää halunnut julkaista ensi maanantain (16.9.13) valmista päätöstä sotkevaa juttua, niin tässä teille sitten se on:
Me itsekkäät
autoilijat?
Tunnelisopassa lienee jo
riittävästi mausteita, mutta jos vielä sallittaneen 50 vuoden aikana yli 2
miljoonaa kilometriä yli kolmessakymmenessä maassa sompailleelle, puolueisiin
kuulumattomalle kauppamiehelle muutama ”teesi”?
1. Pysähtymätön
liikenne vetää paremmin!
Muutamalla sillalla tämä
vähäinen liikenne voitaisiin ohjata niin, ettei pysähtymisiä tulisi.
Viimekuussa Miamissakin oli
kauniita siltoja, jotka eivät pilaisi Mustalahden tunnelmaa, varsinkaan
talvella. Ja tilaahan nykyisille väylille on rakentaa, jos vain halutaan!
2. Liikenneympyrä-oppia kaivattaisiin?
”Liikennevalomanialle”
pitäisi tehdä niistä vaihtoehto jatkuvasti ”tökkivälle” liikenteelle. Jos valot
tarvitaan, niin sallittava erillismerkillä kääntyminen oikealle punaisilla.
3. Kaikkien ei tarvitse päästä kaikista paikoista
kaikkialle!
Portugalissa homma on
hoidettu hienosti niin, että jos haluat mennä isomman tien T-risteyksestä
vasemmalle, niin ajat kiltisti oikealle seuraavaan liikenneympyrään, ja sieltä
haluamaasi suuntaan.
Suomalainen vaihtoehto olisi,
että risteyksessä olisi liikennevalot, jotta tämä yksi auto pääsisi suoraan
mihin haluaa, ja 100 autoa odottaisi?
Tiedän, että
”tutustumisryhmät” ovat tämänkin projektin vuoksi kovasti matkailleet, mutta
olisi kannattanut käydä jossain maassa tai kaupungissa jossa oikeasti liikkuu
autoja.
Ymmärrän myös, että jos
”pöytälaatikko- ja suullis- sopimuksia” asiasta on jo tehty riittävästi, niin
perääntyminen on vaikeaa, niiden paljastumisen takia.
Mutta sitä en ymmärrä, että
”vanhat herrat” ottavat vertailukohteeksi Tampere-talon ja Särkänniemen, sillä
niidenhän on tarkoitus tuottaa, mutta tunnelin vain kuluttaa!
Helsinki-Turku moottoritien
tunnelit ovat vähän väliä olleet remontissa, mutta siellä kulkevat vanhat tiet,
jonne liikenne ohjataan. Miten toimitaan tämän tunnelin tukkeutuessa?
Näin ollen ehdotankin
päätöksen siirtämistä, ettei yhtään kiveä jäisi kääntämättä ennen päätöstä.
SN 12.9.13
Kommentit