KIVIKIRKON MESSU
11.8.2019
GIDEONIT
Saarna Seppo Nikkanen
Herran rauha olkoon
meidän kanssamme, kun nyt nousemme kuulemaan päivän evankeliumitekstiä
Matteuksen
evankeliumin 7 luvusta:
Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
”Varokaa vääriä profeettoja.
”Varokaa vääriä profeettoja.
He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat
raatelevia susia.
Hedelmistä te heidät
tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita.
Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu
kelvottomia hedelmiä.
Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä
huono puu hyviä hedelmiä.
Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää,
kaadetaan ja heitetään tuleen. Hedelmistä te siis tunnette heidät.
Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan.
Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan.
Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen
Isäni tahdon.
Monet sanovat minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.’
Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: ’En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!’”
Monet sanovat minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.’
Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: ’En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!’”
Kun
keväällä tästä messuvierailusta sovittiin, niin totesin, etteipä ajankohtaisempaa
aihetta tälle maailmanmenolle voisi sopia.
Ei vain
kristitty joudu elämässään kamppailemaan erottaakseen totuuden valheesta ja
oikean väärästä, vaan tämä on nykyisin koko ihmiskunnan ongelma.
Kaupankäynnissä
on tapana ottaa vähintään kolme tarjousta oikean päätöksen syntymiseksi.
Nyt
joudutaan erilaisten asioiden käsittelyssä etsimään vähintään kolme näkemystä edes
jonkinlaisen totuuden löytymiseksi.
Päätöstä vaikeuttaa vielä se, että on olemassa monia
totuuksia:
On osatotuuksia, suhteellisia totuuksia, vaihtoehtoisia
totuuksia, vastakkaisia totuuksia ja ihmisen omia totuuksia.
Sellaiset ”totuudet” voivat olla jopa valhetta
vaarallisempia. Vaarallisin valhe kuitenkin on sellainen, jossa on mukana
myös totuuden sirpale.
Minun ei
varmastikaan tarvitse ottaa esimerkkejä, kuinka korkealle näiden valeuutisten
ja osatotuuksien esittäminen on jo noussut eri tahoilla.
Meillä
kaikilla näyttää olevan kiihkeä oikeassa olemisen tarve, ja se ei ilmene
pelkästään ”somessa”, vaan myöskin kirkkomme piirissä.
Mitenkäs
nyt meidän kristittyjen tulisi tähän menoon suhtautua.
Alkuvirsi
”Totuuden Henki” johdatti meidät jo oikeille jäljille.
Tämän päivän lukukappaleessa ovat 1. Johanneksen kirjeen 4 luvussa sanat:
Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne,
tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä
profeettoja. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa
Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta.
Harvoinpa me pääsemme
kysymään näiltä valhejulistajilta heidän suhdettaan Jeesukseen Kristukseen, mutta
Henki kyllä auttaa meitä tunnistuksessa, ja viime kädessä Raamatun sana.
Siellä Jeesus sanoo”
Minä olen totuus”.
Toissa sunnuntai
radiojumalanpalveluksessa Oululainen saarnaaja otti hyvin esille, kuinka me
niin maailman asioissa, kuin myös kirkon piirissä olemme kaivautuneet ikään kuin omiin
turvallisiin poteroihimme, ja siltä viskelemme sananmusia toisiin poteroihin.
Tämä toimintamalli ei
kuitenkaan auta meitä totuuden löytymisessä.
Lähimmäisenrakkaus
vaatii meitä myös toisen ihmisen elämäntilanteen kuulemista ja hänen totuutensa
perusteita.
Siksi meillä on kaksi
korvaa ja vain yksi suu.
Siirrytäänpä sitten
vähän toiseen aihepiiriin, eli miten meihin uskoviin totuudenetsijöinä maailmassa
suhtaudutaan.
Olen oikeastaan jo tämän
vuosikymmenen aikana ihmetellyt maailman ihmisten ”suvaitsevaiston”
suhtautumista meihin kristittyihin, kun kaikkea pitää suvaita, mutta meitä ei
haluta suvaita!
Onneksi käsiini
sattui Tapio Puolimatkan eräs viimeisiä kirjoja, jossa hän kiteyttää asiaa
varsin selkeästi.
Tapsa kuvaa heitä
”uusgnostilaisina”, jotka haluavat poistaa Jumalan ja Raamatun käskyt
saadakseen toteuttaa itseään vapaasti, ilman mitään rajoituksia.
Gnostilaisuushan oli
Rooman vallan aikaan ilmaantunut synkretistinen uskonsuunta, jossa nämä
”valistunut eliitti” sanoi saaneensa salatun korkeamman tiedon eli ”gnosiksen”.
Tämän valaistumisen
avulla he voivat ratkaista itse kaikki ongelmansa ja näin nousevat muun
ihmiskunnan yläpuolelle.
Kristittyjä he
pitivät sokeina ja hulluina, kun nämä muka eivät ymmärtäneet, että Sofia on
maailman-kaikkeuden Äiti ja Jahve itse paholainen!
Niin silloin kuin
nykyisinkin seksuaalivapaus on kuitenkin tämän toimintamallin avainsana, mutta
mitä kaikkea se sitten sisältää, olisikin eri luennon aihe, ja sisältää juttuja
jotka eivät oikein saarnaan sovellu.
Kuitenkin tämän
päivän ”suvaitsevaisto” on onnistumassa meidän kristittyjen työntämisessä
marginaaliin, ja mieluimmin kokonaan pois näkyvistä.
Kun sattuneesta
syystä olen saanut syventyä juutalaisten historiaan, niin tässä alkaa olla jo
samoja merkkejä.
Onneksi tämä
”ulospelaaminen” on meillä länsimaissa henkistä laatua, mutta
maailmanlaajuisestihan kristityt ovat suurin vainottujen ryhmä.
No, pitääkö tästä nyt
sitten olla huolissaan?
Kyllä ja ei.
Kyllä muun muassa
siksi, että monet kristityt joutuvat kätkemään uskonsa esimerkiksi työpaikalla,
tai työtä hakiessaan pelätessään nykypäivän ”kristofobian” vaikutuksia.
Näin sielunvihollinen
taputtaa karvaisia käsiään, kun henkilökohtainen lähetyskäskyn toteuttaminen
estyy!
Huolissaan tästä suuntauksesta
ei kuitenkaan meidän tarvitse olla, koska tiedämme tämän maailman menevän kohti
loppuaan.
Monet historian
kulttuurit ovat sortuneet juuri seksuaalisen moraalittomuuden myötä.
Sitten lopuksi vielä
paluu alussa mainittuun potero asiaan.
Meidän ei kuitenkaan
tule ryhtyä kivittämään näitä maailman ihmisiä omista poteroistamme, sillä
emmehän tiedä, ketkä lähellämme olevista ihmisistä ovat vain tietämättömiä
kristillisen elämän tosiasioista.
Jos sitten sanot,
etten minäkään tiedä riittävästi näistä uskonasiosta, niin muista,
että ensin Jumala on kutsunut
jotakuta ihmistä, jonka kohtaat, ja sitten Hän on luvannut antaa sinulle oikeat
sanat.
Tämä Gideon-työ on
avannut minulle monia mahdollisuuksia todistamiseen.
Tapanani on ollut
kysyä ihmisiltä, mitä nämä ajattelevat näistä uskonasioista.
Tällainen avoin kysymys
on antanut toisille mahdollisuuden kertoa muutenkin elämästään.
Näin olen saanut
antaa Uuden Testamentin niille jotka ovat suostuneet sen vastaanottamaan.
Ja useimmat ovat!
Rohkaisuksi tällaiseen
toimintaan me saamme vielä lukea Filippiläiskirjeen alusta taas tähänkin
tilanteeseen sopivan, ja luottamusta herättävä Paavalin toiveen:
Minä luotan siihen, että Jumala,
joka on teissä aloittanut hyvän työnsä,
myös saattaa sen
päätökseen Kristuksen Jeesuksen päivään mennessä.
Ja hän vielä vahvistaa sen
Tessalonikalaiskirjeessä:
Hän, joka
teitä kutsuu, on uskollinen ja pitää lupauksensa.
Tässä toivossa me
saamme nyt nousta tunnustamaan yhteisen, kristillisen uskomme:
Minä uskon Jumalaan,Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,
ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.
Kommentit