Tulevaisuuden junan suora reitti Helsinkiin!
Kun
kauppamies myi jäätelöä höyryveturin vetämissä puuvaunuissa 50-luvun lopulla,
niin siitä on suuri harppaus nykypäivän luotijuniin. Siksi pitäisikin pääradan
osalta tuumailla 12 vuoden aikajänteen sijasta 60 vuoden päähän.
Varmaa on,
että silloinen kalusto tarvitsee ehdottomasti suoraa ratalinjausta, ja ainoaksi
vaihtoehdoksi jää silloin lähes viivasuora rata lentoasemalle, ja siitä
tunnelissa Helsinkiin. Jatko sitten tunnelin kautta sujuvasti Eurooppaan.
Miksi
luotijunien pitäisi viuhahtaa asutuskeskusten läpi, puhumattakaan öisestä
tavaraliikenteestä!
Tampereen
osalta suunnitellun asemauudistuksen 200 miljoonaa pitäisi siirtää
Sarankulma-Veska akselille rakennettavaan uuteen ”Tampereen Pasila” asemaan,
josta suora yhteys Ylöjärvelle, ja siitä pohjoiseen. Myös Jyväskylän junat
lähtisivät siitä suoraan. Tampereen luotijunat tulisivat tietysti vanhalle
asemalle. Näinollen ympäristökuntien junakulkijoiden ei tarvitsisi tunkea
kaupungin keskustaan, vaan pääsisivät sujuvasti hyville parkkipaikoille, jos
nyt silloin enää yksityisautoilua sallitaan. Lisäksi asuntokaavoitus aseman
viereen, jotta ”helsinkityöläiset” voisivat asua lähes asemalla.
Tämä antaisi
myös mahdollisuuden lähteä oikeasti kehittämään Tampereen ja ympäristökuntien
paikallista rataliikennettä, ettei tarvitsisi joka kulmalle vetää uusia
ratikkakiskoja.
Turun
ratasuunnitelmasta en sano mitään, ettei tule syytettä vihapuheesta
kansanryhmää kohtaan, mutta jokainen ymmärtää näiden suunnitelmien eron!
Kommentit