Tulevaisuuden junan suora reitti Helsinkiin!

 

Kun kauppamies myi jäätelöä höyryveturin vetämissä puuvaunuissa 50-luvun lopulla, niin siitä on suuri harppaus nykypäivän luotijuniin. Siksi pitäisikin pääradan osalta tuumailla 12 vuoden aikajänteen sijasta 60 vuoden päähän.

Varmaa on, että silloinen kalusto tarvitsee ehdottomasti suoraa ratalinjausta, ja ainoaksi vaihtoehdoksi jää silloin lähes viivasuora rata lentoasemalle, ja siitä tunnelissa Helsinkiin. Jatko sitten tunnelin kautta sujuvasti Eurooppaan.

Miksi luotijunien pitäisi viuhahtaa asutuskeskusten läpi, puhumattakaan öisestä tavaraliikenteestä!

Tampereen osalta suunnitellun asemauudistuksen 200 miljoonaa pitäisi siirtää Sarankulma-Veska akselille rakennettavaan uuteen ”Tampereen Pasila” asemaan, josta suora yhteys Ylöjärvelle, ja siitä pohjoiseen. Myös Jyväskylän junat lähtisivät siitä suoraan. Tampereen luotijunat tulisivat tietysti vanhalle asemalle. Näinollen ympäristökuntien junakulkijoiden ei tarvitsisi tunkea kaupungin keskustaan, vaan pääsisivät sujuvasti hyville parkkipaikoille, jos nyt silloin enää yksityisautoilua sallitaan. Lisäksi asuntokaavoitus aseman viereen, jotta ”helsinkityöläiset” voisivat asua lähes asemalla.

Tämä antaisi myös mahdollisuuden lähteä oikeasti kehittämään Tampereen ja ympäristökuntien paikallista rataliikennettä, ettei tarvitsisi joka kulmalle vetää uusia ratikkakiskoja.

Turun ratasuunnitelmasta en sano mitään, ettei tule syytettä vihapuheesta kansanryhmää kohtaan, mutta jokainen ymmärtää näiden suunnitelmien eron!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Seurakunnan tulevaisuus