MESSUKYLÄN KIRKKO Gideonit 22.10.2023 Sepon saarna

 Kuunnella voitte tämän www.kauppamies.fi



MESSUKYLÄN KIRKKO

Gideonit 22.10.2023

 

Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, olkoon meidän kanssamme, kun nyt nousemme kuulemaan päivän Evankeliumitekstiä  Luukkaan mukaan, luvusta 10

Herra valitsi vielä seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta ja lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, johon hän aikoi itse mennä.
    Hän sanoi heille: ”Satoa on paljon, mutta sadonkorjaajia vähän. Pyytäkää siis herraa, jolle sato kuuluu, lähettämään väkeä elonkorjuuseen.


    Menkää, minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua älkääkä jalkineita. Älkää matkan varrella pysähtykö tervehtimään ketään. Ja kun tulette johonkin taloon, sanokaa ensiksi: ’Rauha tälle kodille.’

Jos siellä on joku, joka on rauhan arvoinen, hän saa teidän toivottamanne rauhan.

Ellei ole, toivotuksenne palaa teille. Jääkää siihen taloon ja syökää ja juokaa mitä teille tarjotaan, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta toiseen.
    Kun tulette kaupunkiin ja teidät otetaan siellä vastaan, syökää mitä teille tarjotaan, parantakaa kaupungin sairaat ja kertokaa kaikille: ’

Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.’ Mutta jos teitä johonkin kaupunkiin tultuanne ei oteta vastaan, menkää sen kaduille ja julistakaa: ’

Me pyyhimme pois pölynkin, joka teidän kaupungistanne on jalkoihimme tarttunut - pitäkää hyvänänne! Mutta tietäkää, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle!’ Minä sanon teille: Sodomakin pääsee tuomiopäivänä vähemmällä kuin sellainen kaupunki.”

Kun Rantavaaran Ari viime keväänä ilmoitti minulle tämän päivämäärän Gideon kirkkopyhäksi niin täällä kuin Aitolahdessa, niin menin heti tarkistamaan Kirkkokalenterista mikä on pyhän aihe.

Ainahan minä olen iloinen, kun saamme kutsun vierailemaan seurakunnassa, mutta nyt minua oikein nauratti tämä kohdalleen sattunut johdatus.

Ei nimittäin voisi olla parempaa aihetta Gideonien kirkkopyhäksi kuin JEESUKSEN LÄHETTILÄÄT!

Sitten kun vielä otetaan äskeisen evankeliumitekstin alku, jossa Jeesus lähettää 72 opetuslastaan liikkeelle, niin kuvainnollisesti Tampereella toimiin noin sama määrä Gideoneita Jeesuksen lähettiläinä jakamassa Uusia Testamentteja!

Sitten vielä evankeliumitekstiä sivuten, mekin sanomme:

”Satoa on paljon, mutta sadonkorjaajia vähän. Pyydämme siis herraa, jolle sato kuuluu, lähettämään väkeä elonkorjuuseen.

No, katsotaanpa nyt miten nämä opetuslapset pärjäsivät ensimmäisellä ”tosikeikalla”?

17. Ne seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta palasivat iloisina ja sanoivat: "Herra, pahat hengetkin tottelevat meitä, kun käskemme niitä sinun nimessäsi."

Ilmeisesti porukka palasi vähän ”rinta rottingilla”, kun heti tuli vähän ojennusta;

Alkaen jakeesta 18: 

Jeesus sanoi heille: "Minä näin, kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama.

Niin, minä olen antanut teille vallan:

te voitte polkea käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä se vahingoita teitä.

Mutta älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan."

Tiedätkö sinä, onko nimesi taivaan kirjassa, jota myös Ilmestyskirjassa Elämän kirjaksi kutsutaan?

Ennen kuin menen siihen, miten Jumalanpalvelus voi liittyä tähän Taivaan kirjaan merkitsemiseen, niin omakohtainen kokemukseni siitä.

Tällä kauppamiehellä ei ainakaan ollut tuon taivaallista hajua koko asiasta, mutta kun sitten 35 vuotiaana heräsi kysymys:

Onko tämä elämä nyt kaikki tässä?

Etelä-Suomalaisessa pikkukaupungissa 3 yritystä ja lukuisat luottamustehtävät täyttivät elämän.

Rippikoulukin piti käydä yksityisesti, kun työ oli rautakaupan tiskin takana alkanut 15 vuotiaana. 

Hotelleissa kulkiessa olin huomannut 3-kielisen Uuden Testamentin ja ihmetellyt, että mitähän sakkia nuo Gideonitkin ovat, kun ovat joka hotelliin tunkeneet tuon kirjansa?

Vähitellen kuitenkin aloin selailla sitä ja joskus lukemaankin,

kunnes -80 luvun alkupuolella ostin ensimmäisen oman Raamatun, jota sitten luin salaa muilta ihmisiltä!

Uskoontuloa kuitenkin kiersin, kuin kissa kuumaa puuroa!

Siinä kiertäessäni ajauduin TM:n, eli Transendenttisen mietiskelyn jäseneksi.

Jätin sen homman kohta, kun kysyin näiltä guruilta, että eikös tämä ole Hindulainen uskonto?

Nämä vastasiva naureskellen, että mene sinä sinne kirkkoosi nöyristelemään, mutta jos lähdet meidän kanssamme, niin saat VOIMAN JA VALLAN!

Kun sitten vuonna -82 syksyllä Jumalan kutsu voimistui, niin sain polvistua toimistollani työtuolin ääreen ja sanoa Jeesukselle: Jos nyt huolit tällaisen kaikkia käskyjäsi rikkoneen kauppamiehen lastesi joukkoon, niin tässä olen!

Jos nyt kuvittelette, että elämäni oli tuon jälkeen pumpulipilvissä värivalojen kanssa kulkemista, niin ette voi pahemmin erehtyä! Mutta se onkin sitten eri tarinan aihe.

Kuitenkin yksi hyvistä asioista oli Gideon-järjestöön liittyminen, jossa pääsin heti toisten uskovien miesten yhteyteen ja tekemään tätä tärkeää työtä.

Jonkin aikaa sen jälkeen tapahtui erikoinen episodi, kun TM väki kutsui kaikkia siinä kaupungissa olevia jäseniä yhteiseen kokoontumiseen.

Uteliaisuus voitti, koska en ollut tavannut muita, kuin silloin liittyessäni olleita ihmisiä, mm yksi olympiavoittaja!

Kun sitten yhteismeditaatio alkoi, niin guru sanoi valoja pienentäessään, että ei kai täällä ole ketään vierasta, kun ei katsottu tullessa jäsenkortteja.

Silloin ajattelin, että minä olen täällä vieras.

Meditaation aikana koin sielunvihollisen hyökkäyksen, jota en nyt tarkemmin kuvaile kun täällä on lapsia ja mahdollisesti herkän itsetunnon omaavia.

En ole koskaan pelännyt niin paljon, mutta sitten yht’äkkiä ilmestyivät Jeesuksen kasvot, orjantappura kruunu päässä ja silmät suljettuina salamavalon tavoin hetkeksi ja silloin tiesin kuka on minun pelastajani.

Sen jälkeen menin ja poltin kaikki siihen liittyneet paperit ja uhrilahjat, sekä ilmoitin heille, että poistavat nimeni listoilta.

Anteeksi tämä pitkä alustus, mutta nyt sitten tähän Jumalanpalveluksen merkitykseen.

Yllätyin, että piti elää 78 vuotiaaksi, ennen kuin tajusin, miten Jumalanpalvelus vaikuttaa tuohon Taivaan kirjaan merkitsemiseen.

Seuraavassa siis ohjeita joko omaan käyttöösi tai kertoaksesi läheisellesi joka mahdollisesti on etsijän paikalla tai ei tunne Jumalanpalveluksen sisältöä.

Jos sinusta tuntuu, ettet kuitenkaan muista näitä ohjeita, niin tämä saarna löytyy kauppamies.fi sivustolta.

Eli näin se menee:

Ollessasi messussa saat osallistua yhteiseen synnintunnustukseen, jossa voi olla osio myös sinun henkilökohtaiselle tunnustuksellesi.

Sitten sinulle julistetaan synninpäästö.

Voit kuulla Jumalan Sanaa sekä Vanhasta- että Uudesta Testamentista.

Saat kuulla myös saarnan, jonka koskettavuus on aina arvoitus.

Näin maallikkosaarnaajana olen todennut, että kaikille sopivaa saarnaa ei ole olemassakaan, mutta jos kuulijakunnassa on yksikin, jota saarnan sanoma koskettaa, niin se on tehnyt tehtävänsä.

Osallistuessasi yhteiseen uskontunnustukseen, olet myös mukana Jumalan lahjojen vastaanottamisessa.

Ehtoollisen muistoaterialla saat kuulla: ”sinun puolestasi annettu----, sinun puolestasi vuodatettu---”,

ja juuri siksi ehtoollista kutsutaan myös anteeksiantamuksen ”armovälineeksi”.

Kun olet noussut seurakunnan kanssa kiittämään ja ylistämään Jumalaa,

ja ottanut vastaan Herran siunauksen,

niin loppuvirren aikana tai myöhemmin sinulla on mahdollisuus sanoa seuraavasti:

”Herra Jeesus, tule minun Vapahtajakseni ja ota minut omaksesi!”

Jatko onkin sitten tulevaisuutesi historiaa!

Jos tuntuu liian helpolta, niin muista kuinka ristin ryöväri pääsi mukaan!

Filippiläiskirjeen alusta me saamme vielä kuulla tämä luottamusta herättävä Paavalin toiveen:

Minä luotan siihen, että Jumala,

joka on teissä aloittanut hyvän työnsä,

myös saattaa sen päätökseen Kristuksen Jeesuksen päivään mennessä.

Ja Paavali vielä vahvistaa sen Tessalonikalaiskirjeessä:

Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen ja pitää lupauksensa.

Tässä toivossa me saamme nyt nousta tunnustamaan yhteisen, kristillisen uskomme:

Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,

ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,

astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Seurakunnan tulevaisuus